FANDOM

Yato
Yato.png
Nazwa
Japońska 夜ト
Rōmaji Yato
Inne Nazwy Yaboku (夜卜?) (prawdziwe imię)
Yatogami
Yatty (Kofuku)
Tooya-sensei
Dresiarz (Yukine)
Amagiri no Mikoto (On który rozdarł niebiosa) (Niebiosa)
Informacje
Rasa Bóg
Płeć Mężczyzna.pngMężczyzna
Wiek 1000+
Status Żyje
Włosy Czarne z fioletowym odcieniem
Oczy Niebieskie
Status Profesjonalny
Zajęcie Bóg Wojny (武神 Bushin?) (główna)
Bóg Dostawy (デリバリーゴッド Deribarī Goddo?)
Bóg Deprawacji
Bóg Nieszczęścia (禍津神 Magatsukami?)
Bóg Fortuny (przez siebie)
Status Personalny
Relacje Fujisaki Kouto ("Ojciec")
Nora (Przybrana Siostra)
Debiut
Manga Rozdział 1
Anime Odcinek 1
Głosy
Japoński Hiroshi Kamiya
Angielski Jason Liebrecht

Yato (夜ト?) to główny bohater serii Noragami. Jest Bogiem Wojny od dawna już nie czczonym przez ludzi. Jego przeszłość jest mroczna i pełna tajemnic. Bogowi udało się przetrwać przez setki lat i jeszcze ingerować w sprawy wyższe bogów. Największym marzeniem Yato jest pewnego dnia zbudować wielką świątynie dla siebie i mieć co najmniej 1,2 miliarda wyznawców.

WyglądEdytuj

640px-Character Design - Yato.png

Yato w anime

Yato to młody mężczyzna średniego wzrostu z czarnymi włosami, które sięgają jego szyi i jasnoniebieskimi oczami. Zazwyczaj ubiera się w bluzę i spodnie dresowe, białą koszulkę i bandanę/szmatkę na szyi. Nosi także parę brązowych butów do kolan wyglądających jak kozaki.  

W swojej wyobraźni, Yato nosi czerwoną pelerynę i złotą koronę, i jest często ukazywany z różowym wachlarzem.

W przeszłości Yato wiązał włosy w krótki kucyk i nosił ciemną yukatę lub kimono.

OsobowośćEdytuj

Yato jest bardzo zabawny i sprytny. Robi głupie i dziecinne rzeczy jak kupowanie talizmanów szczęścia. Bywa bardzo zdeterminowany, by stać się bardziej popularnym jako bóg. Wszędzie umieszcza swój numer telefonu komórkowego lub wykonuje rozmaite prace. Są też chwile, kiedy Yato jest bardzo poważny i tajemniczy, jak wtedy, gdy spotyka się z Norą. Yato może być surowy i nieprzewidywalny, choć daje do zrozumienia, że jest osobą okrutną i bezlitosną. Kofuku mówi, że kiedyś zabijał boskie oręża i ludzi (według Daikoku, stało się to dawno temu, gdzie panowała reguła "zabij lub zostań zabitym."). Yato odpowiada na modlitwy ludzi i domaga się pieniędzy w zamian za pomoc (symbolicznych 5 jenów, kwoty, która jest tradycyjnie umieszczona w świątyni przed modlitwą). Za pomocą graffiti umieszcza swój numer telefonu w różnych miejscach.

Yato ma niską tolerancję dla słabych duchem ludzi i jeśli chcą popełnić samobójstwo, to on ma małą motywację, aby im pomóc, co zazwyczaj powoduje rozdrażnienie osób wokół niego. Jest materialistą, jeśli chodzi o pieniądze, gdy Hiyori wspomina, czy wypełni jej prośbę. Twierdzi, że na pewno tak będzie, bo zamierza utrzymać swoje pieniądze i trzyma butelkę pełną monet.

Yato często oddaje się fantazjom o sobie. W jego wizjach jest szanowanym bogiem, z dużo większą ilością zwolenników niż jakikolwiek inny bóg i wieloma kobietami z jego sanktuarium. Pomimo jego częstego idiotyzmu, Yato jako Bóg jest postrzegany jako bardzo mądry i bardzo poważnie podchodzi do sytuacji, gdy ona tego wymaga.

Wykazano, że w przeszłości, kiedy był znany jako Bóg Klęski (Magatsukami), wydawał się być dużo bardziej poważny, bezlitosny i okrutny. Według Rabō był wtedy znacznie silniejszy. Powód nagłej zmiany jego osobowości nie jest jeszcze podany.

W rozdziale 40, Kouto ujawnił, że Yato jest "Bogiem Deprawacji", co oznacza, że Yato umie tylko kraść i nic nie dawać. Ludzie wokół niego będą strasznie cierpieć.

Relacje Edytuj

Hiyori Iki Edytuj

Hiyori i Yato łączy bliska więź, i przez cały cykl są sobie jeszcze bliżsi. Yato bardzo troszczy się o nią. Gdy powiedziano mu, że cięcie jego więzi z nią może rozwiązać jej problem, był niechętny, ale wydaje się, że jest w stanie to zrobić, by jej pomóc, jednak Hiyori stanowczo odmawia.

Pomimo faktu, Yato pomaga Hiyori z jej duszą, ale Iki Hiyori pomaga również Yato więcej niż jeden raz. Romantyczne uczucia zostały zasugerowane między nimi, ale przede wszystkim przez Yato (w mandze).

W mandze, jest również pokazane, że podczas spotkania jego i Ebisu napotkają Izanami. Izanami uważał jako Hiyori, a Ebisu postrzega kobietę jako kogoś innego. Potem mówi, że Izanami może być różnie postrzegana przez każdą osobę, ponieważ ona przyjmuje postać osoby, która będzie dla niej komfortowa.

Nastąpił również postęp w uczuciach Yato wobec Hiyori ze względu na fakt, że zamiast marzyć o posiadaniu wielkiego sanktuarium i kilku służek, on marzył, że Hiyori ratuje go i jest jego "Boginią".

Po otrzymaniu małej kapliczki od Hiyori, ślubował jej, choć w stanie nietrzeźwości, że Hiyori będzie najszczęśliwszą dziewczyną na świecie.

Yukine Edytuj

Po raz pierwszy widzimy Yukine, gdy jest mu zimno i stał się shinki Yato. Nie wydaje się cieszyć z tego powodu. Yukine powoduje problemy dla Yato, jest wredny i chłodny. Bóg wojny nie chce się pozbyć Yukine. W końcu Daikoku czyni kroki w celu ukarania Yukine.

Po tym, Yukine staje się mniej zimniejszy w stosunku do Yato, pokazując mu więcej lojalności i opieki dla swojego mistrza, jednak są nadal małe walki z powodu jakiegoś nieporozumienia, które obejmują Norę. Yukine poświęca się, aby Yato stał się popularnym Bogiem Wojny. Chłopak jest gotowy zaryzykować zniknięcie swojego imienia nadanego przez Yato, dlatego gdy Yato był bliski śmierci w starciu z Bishamon, Yukine obronił go, pokazując swoją lojalność.

Fujisaki Kouto Edytuj

Ojciec jest tym, który urodził Yato ze swojego życzenia. Często kazał mu i Norze zabijać ludzi. Yato był szczęśliwy, ponieważ Ojciec chwalił go za jego czyny. W oczach Kouto, Yato jest tylko narzędziem i nie dba o jego uczucia. Kouto cały czas wierzył w Yato, ponieważ jeśli wyznawcy zapomną o bogu, to ten umiera. Ojciec jest jedynym człowiekiem, który był w stanie zapamiętać Yato przez kilka lat. Lubi drażnić go. Daje Yato zadania do wykonania, które wiążą się z masowymi morderstwami, powodując, że Yato znika na długie okresy czasu. Nie dba o uczucia Boga Wojny i próbuje zerwać jego relacje z innymi ludźmi. Yato chce być wolny od kontroli Ojca, ale obawia się, że gdy zabije Kouto, to on sam przestanie istnieć. Yato nienawidzi Ojca za to, że używa go do zabijania ludzi, ale nie ma wyboru, gdyż nie chce stracić swojego "koła ratunkowego".

Nora Edytuj

Yato jest jednym z wielu bogów, który jako Shinki miał Norę, wzywając ją w razie konieczności. Mają też tego samego "Ojca", któremu Yato służył dawno temu. Nie wiadomo, czy Yato jest pierwszym bogiem posiadającym Norę. W mandze pokazane zostało, że Nora i Yato, jako jeszcze dzieci byli ze sobą blisko. Yato używał Nory, do wielokrotnych morderstw, ale i też do wybicia całego klanu "Ma", z którego jest Bishamonten.

Bishamonten Edytuj

Bishamonten nienawidzi Yato, bo myślała, że to on zabił jej Shinki. Żywi do niego głęboką urazę i nienawiść, które sprawią, że chce zabić Yato. Ścigała go dziesiątki lat, tylko po to, by zakończyć wszystko. W swoich działaniach jest lekkomyślna. Wkrótce jednak odkrywa, że jej przyczyną nienawiści do Yato jest to, że taki jak on - nieznany Bóg uratował jej życie dwa razy i czuje się winna, ponieważ nie była w stanie uratować swoich dwóch klanów Shinki.

Kofuku Edytuj

Z początku widać, że Kofuku jest dziewczyną Yato, jednak Bóg wojny nie ma poważnych spraw wobec niej. Wydaje się, że łączy ich głęboka przyjaźń i zaufanie, które było już od dłuższego czasu. Yato ma duże zaufanie do Kofuku czego dowodem jest, gdy powiedział Hiyori, że gdyby jemu coś się stało to ma przyjść do Kofuku.

Daikoku Edytuj

Daikoku jest trochę szorstki dla Yato, kiedy to on prosi o pomoc Kofuku i wpada do ich domu. Nie chce, by on zbliżał się do jego pani. Jest bardzo nerwowy, jeżeli chodzi o Kofuku. Daikoku uczestniczył w ceremonii oczyszczania Yukine. Nie wahał się. Chciał, by ceremonia się odbyła.

W rozdziale 42, shinki Kofuku twierdził, że był też inny shinki "Daigo", który pochodził od Daikoku, aby go uszczęśliwić; jednak nie mógł znieść prawdy o tym, bo był jego synem. Skończyło się na tym, że Kofuku zwolniła Daigo. Słysząc pogłoski od Kazumy, zbliżył się do Boga i poprosił go o zerwanie więzi między nim, a jego wspomnieniami z Daigo.

Sakura Edytuj

Sakura była pierwszą świętą bronią Yato. Po raz pierwszy spotkali pod wiśniowym drzewem. Sakura zapytała, czy może być jego bronią. Ich krótka współpraca była szczęśliwa i zmieniła życie Yato. Wszystko skończyło się nagle, gdy Sakura przemieniła się w ayakashi. Pokazała młodemu Yato inną drogę życia, niż tą podaną przez jego Ojca.

Kazuma Edytuj

Kazuma widzi w Yato swego dobroczyńcę, gdyż on uratował klan "Ma", aby zapobiec zanieczyszczeniu Bishamonten. Pomógł oczyścić Yukine. Obaj wydają się dogadywać, jak przyjaciele. Kazuma czasami wyśmiewa Yato, jak pokazano, gdy twierdził, że da mu fajny nowy telefon, ale w rzeczywistości dał mu gołębia.

Mayu Edytuj

Tomone jest poprzednią świętą bronią Yato, przed Yukine. Często narzeka na Yato i wierzy, że jej obecny mistrz jest o wiele lepszy. Jednak pomaga Yato na kążdy sposób, gdyż martwi się o niego.

Tenjin Edytuj

Tenjin jest bogiem nauki, a Yato to bóg ubogi, bezdomny i bez świątyni, czasami śpi w sanktuariach Tenjin'a. Tenjin lubi drażnić Yato i jego sposób życia, często chwalił się, ile pieniędzy i czcicieli ma w porównaniu do Yato. Pomógł Yato kilka razy, najbardziej znaczący przypadek jest taki, gdy wysłał go do nieba, aby ratować Hiyori, pomimo kłopotów.

Ebisu Edytuj

Ebisu jest jednym z siedmiu bogów szczęścia. Spotykają się, gdy Ebisu poprosił Yato, aby sprzedał mu Yukine, ponieważ był zainteresowany nim jak był błogosławioną świętą bronią. Później spotkali się w podziemiach, z których Yato z rozkazu Ojca miał wydostać boga szczęścia.

Yato na początku był podejrzliwy co do niego, ale ostatecznie postanowił zaoszczędzić Ebisu. Niestety, mimo tego, iż Yato udało się ocalić Ebisu ze szponów Izanami, niebiosa zabiły go poprzez "karę boską". Chociaż ich wspólny czas był krótki, Ebisu w poprzednim wcieleniu miał wpływ na Yato, ponieważ był przekonany, że bóg wojny może zmienić i przynieść szczęście innym.

Po jego reinkarnacji, Yato ma pewne obawy. Jednak później bierze Ebisu do Olive Ken, restauracji gdzie poprzedni Ebisu przychodził. Bóg nieszczęścia chwali jego poprzednika oraz przeprasza Ebisu za swoje czyny. Obaj pozostają blisko siebie podczas całej serii, często spotykają się ze sobą, jak w rozdziale 52 i 58. Chętnie widzą się nawzajem. Pomimo młodego wieku Ebisu, Yato zwierza się również z niektórych jego niepewności co do Ebisu, który z kolei daje mu rady.

Takemikazuchi Edytuj

Takemikazuchi był tym, który zamordował Ebisu. Yato nie jest szczęśliwy, kiedy ma się z nim zobaczyć. Takemikazuchi jest zazdrosny, że Yato ma błogosławioną świętą broń, a on nie. Takemi pragnie błogosławionej świętej broni, która będzie podzielać miłość do bitew i mieć brak poszanowania dla ludzkiego życia. Takemikazuchi jest wrogiem Yato.

Kiun Edytuj

Yato nie lubi Kiun'a, bo zamordował Ebisu. Stało się to jeszcze bardziej oczywiste, gdy w rozdziale 57 Kiun przychodzi zapytać, czy Yato jest po stronie boskiej. Yato uważa, że ze względu na to, co zrobili Ebisu, i pomimo, iż chce być bogiem otwarcie mówi, jak bardzo nie lubi nieba, i będzie buntować się przeciwko niemu. Kiun mówi mu, że jeśli odrzuca status boga to zostanie usunięty, a jego sanktuarium zabrane. Yato szybko zmienia zdanie, ku irytacji Yukine i Hiyori.

Moce i umiejętnościEdytuj

Pozostałość (Zan): Używając swojej świętej broni, Yato jest w stanie wykorzystać tę zdolność do egzorcyzmu i zniszczenia zjaw. Ta umiejętność jest pokazana po raz pierwszy, gdy Yato wykorzystuje Tomone, by pozbyć się ayakashi poza szkołą Mutsumi.

Teleportacja: Zdolność ta jest używana przez Yato, aby szybciej dostać się z jednej pracy do drugiej. Użył jej również, by dotrzeć szybciej do Hiyori, kiedy do niego zadzwoniła. Dwa znaczące przykłady tej mocy są wtedy, kiedy dziewczyna wyraża swoje wątpliwości co do jego boskości i kiedy twierdzi, że znalazł się Shinki.

Odprawa (Zetsu): Yato, z wykorzystaniem świętej broni, ma zdolność do zerwania więzi z ludźmi, a nawet bogów lub wymazanie poszczególnych wspomnień. Dał do zrozumienia, że specjalizuje się w tej umiejętności.

Znane Boskie Oręża Edytuj

Imię Ludzkie imię Imię jako broń Status
緋 Hīro / Hi 緋 Hīro 緋器 Hiki zwolniony
桜 Sakura / Ō 桜 Sakura 桜器 Ōki zmarły
伴 Tomo/ Han 伴音 Tomone 伴器 Hanki zwolniony
雪 Yuki / Setsu 雪音 Yukine 雪器 Sekki aktualny

CiekawostkiEdytuj

  • Ujawniono, że prawdziwe imię Yato to Yaboku (夜卜?). Zawiera ono znaki kanji Ya ( Noc?) i Boku ( Wróżenie?). Sakura błędnie odczytała 卜 jako katakane ト (to), która wygląda identycznie tworząc przydomek Yato.
  • Jego dokładny wiek jest nieznany, jednakże historyczne odniesienia we wspomnieniach pochodzą z ery Heian, co sprawia, że Yato ma co najmniej 1000 lat.
  • Wyrażenia i wizerunek Yato często są naśladowane z kotem. Polega to na tym, że jest bezpańskim Bogiem, podobnie jak bezpański kot, co wyjaśnia tytuł "Noragami" (Nora = bezpański, Gami = Bóg). To wspiera cały motyw kota w serii.
  • Zarówno Tomone/Mayu i Yukine skarżyli się, że Yato ma spocone ręce.
  • Jego piosenką jest "Tsukiyo no Fune".
  • W odcinku 12, ukazał talent artysty. Wydaje się to być prawdą w mandze, zwłaszcza, że sprzedał doujinshi w przeszłości i został ukazany rysując dość dokładny obraz Hiyori w rozdziale 53, aczkolwiek miała skrzydła i była naga.
  • W przedstawieniu scenicznym rolę Yato odgrywa Hiroki Suzuki.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki